Het importeren van een auto uit het buitenland kan financieel aantrekkelijk zijn, maar brengt ook verschillende kosten met zich mee. Hoewel de aanschafprijs vaak lager is dan bij een vergelijkbare auto in Nederland, moeten er wel rekening worden gehouden met extra kosten voor het importeren. Dit artikel geeft een overzicht van de kostenposten waar bij het importeren van een auto op gelet moet worden.
Aankoopprijs en transportkosten
De eerste kostenpost is uiteraard de aankoopprijs van de auto. Deze kan, afhankelijk van het land van herkomst, lager liggen dan in Nederland. Het is echter belangrijk om ook de transportkosten in de berekening mee te nemen. De auto moet naar Nederland worden gebracht, wat betekent dat er kosten kunnen zijn voor het vervoer. Als de auto zelf wordt opgehaald, zijn er uitgaven voor brandstof, tolwegen en eventueel een tijdelijk kenteken. Wordt de auto via een transportbedrijf ingevoerd, dan hangt het tarief af van de afstand en het type vervoer.
Invoerrechten en btw
Bij het importeren van een auto uit een land buiten de Europese Unie komen invoerrechten en btw kijken (bron). Deze kosten kunnen de prijs van de auto aanzienlijk verhogen. De invoerrechten bedragen een percentage van de waarde van de auto, terwijl de btw in Nederland 21% is. Importeer je een auto uit een EU-land, dan geldt er binnen de EU geen invoerrecht. Let echter op de btw-regels, want bij een nieuwe auto kan er toch nog btw verschuldigd zijn.
BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen)
Een van de grootste kostenposten bij het importeren van een auto naar Nederland is de BPM. Dit is een belasting die wordt geheven op basis van de CO2-uitstoot van de auto. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de BPM. Voor gebruikte auto’s geldt een afschrijvingstabel, waardoor de BPM lager kan uitvallen naarmate de auto ouder is. Er zijn verschillende manieren om de BPM te berekenen, en het kan lonen om de methode te kiezen die het meest gunstig uitvalt voor jouw situatie.
RDW-keuring en registratie
Voordat de auto in Nederland de weg op mag, moet deze gekeurd worden door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). De kosten voor deze keuring variëren afhankelijk van het type auto en de benodigde keuringen. Bij de keuring wordt gecontroleerd of de auto voldoet aan de Nederlandse eisen op het gebied van veiligheid en emissie. Daarnaast moet er een Nederlands kenteken worden aangevraagd, wat ook kosten met zich meebrengt.
Kentekenplaten en verzekering
Na de keuring en registratie moet de auto worden voorzien van Nederlandse kentekenplaten. De kosten voor deze platen verschillen per leverancier, maar liggen over het algemeen tussen de 20 en 50 euro. Bovendien moet de auto verzekerd zijn voordat deze de weg op mag. De kosten van de verzekering hangen af van verschillende factoren, zoals het type auto, jouw schadevrije jaren en het gebruik van de auto.
Kosten voor technische aanpassingen
Sommige auto’s die worden geïmporteerd voldoen niet direct aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Denk hierbij aan de verlichting, zoals koplampen die anders zijn afgesteld voor links- of rechtsrijdende landen. Dit kan betekenen dat er technische aanpassingen nodig zijn om de auto goedgekeurd te krijgen bij de RDW. Deze aanpassingen brengen extra kosten met zich mee. Het is verstandig om vooraf te controleren of dergelijke aanpassingen nodig zijn en een inschatting te maken van de kosten hiervan.
Extra kostenposten
Naast de bovengenoemde kosten kunnen er nog andere, kleinere kostenposten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het laten vertalen van de aankoopdocumenten of het regelen van tijdelijk vervoer in Nederland. Hoewel deze kostenposten vaak niet groot zijn, kunnen ze bij elkaar toch oplopen.
Het totale kostenplaatje
Hoewel de initiële aanschafprijs van een auto in het buitenland vaak aantrekkelijk is, moet er rekening worden gehouden met de bijkomende kosten. Invoerrechten, btw, BPM, transport, de RDW-keuring en eventuele technische aanpassingen kunnen de uiteindelijke prijs flink verhogen. Door vooraf een gedetailleerd overzicht van alle kosten te maken, is het mogelijk om een goede afweging te maken of het importeren van een auto financieel voordelig is.